Friday, October 1, 2010

Screen Lap Top atau Netbook tiba tiba gelap, Kenapa dan cara nak atasinya

Pernah tak anda alami lap top atau netbook anda tiba tiba gelap walau anda tekan semua kekunci ianya terus terdiam. Kenapa jadi begitu dan bagaimana nak atasinya



Perkara ini terjadi kerana

1. Anda tertekan sleep secara tak sengaja dan anda tak tahu kunci untuk wake upnya semuala
2. Komputer anda memang Hang dan ianya menjadi black screen
3. Terkena seragan virus
4. Memang LCD nya rosak

Bagaimana nak atasinya
mudah sahaja samaada
1. Tekan butang power selama 10 saat komputer anda akan reset dan restart semula
2. Jika tak berhasil tanggalkan bateri dan pasang semula komputer anda boleh di on seperti biasa

Jika semua proses ini tak berhasil komputer anda telah di serang virus yang mana ianya telah mengelapkan semua program pada screen komputer anda. Jika ini berlaku caranya ianlah anda kena format komputer anda,

Jika langkah ini juga tak berhasil ini bermakna screen LCD komputer anda memang dah rosak  hantar je ke kedai. kerana screen LCD  nya perlu di tukar . harganya murah sahaja sekitar RM 300-380

10 comments:

  1. tq admin...
    info yg sgt2 berguna...
    saya dh nebes sbb tibe tab skrin jd gelap n nk on takleh..
    slmt la sy cube petua admin..
    hidup jgk dia..
    tq2..

    ReplyDelete
  2. Terima kasih banyak banyak.. terus boleh on balik.. ^_^

    ReplyDelete
  3. kalo format hilang la sume ? xboleh nk backup dlu ke sblm format

    ReplyDelete
  4. Saya dah tapi tak boleh...tolong saya T_T

    ReplyDelete
  5. Saya dah cuba Tapi tetap tak boleh.... tolong saya T_T

    ReplyDelete
  6. Tq tq screen da on da hihihi syukurrr

    ReplyDelete
  7. Alhamdulillah..tqvm. Nebes jugok tadi.semoga Allah permudahkan segala urusan admin.tq.

    ReplyDelete
  8. Terima kasih sgt2....sy try tips yg no 1...ok..da hdup balik...

    ReplyDelete
  9. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  10. Alhamdulillah.. Terima kasih info yg berguna.risau saya pada awal tu xbleh bukak..terima kasihyaa.. Saya cuba no. 1 berjaya

    ReplyDelete