Monday, March 4, 2013

Virus Short Cut Menganas

 Dalam saya dok repair atau pun format Komputer dari pelbagai ragam kerosakan, saya pernah terkena serangan virus ini yang berjangkit ke komputer dan semua USB Flasdisk saya. Mula mula saya agak panik kerana semua fail foldel saya tak dapat di buka, malah selepas saya format Flasdisk saya virus tersebut tetap ada. Dari mengelabah saya akhirnya menemui solusi bagi mengatasi masalah virus ini. Virus yang saya madsudkan adalah Shortcut Virus yang mana menukar semua foldel anda ke shotcut

Virus shortcut menukar format folder dan file kita anda kepada hidden file lalu di create satu shortcut untuk file filedengan nama yang sama pada file foldel anda tetapi anda tidak dapat membukanya. ianya akan
menyerang hard disk , pendrive atau micro card kita , dan bagi yang tidak memahaminya akan terus delete kesemua fail foldel itu dan mengakibatkan anda akan kehilangan semua fail anda walaupun pada hakikatnya virus ini hanya menyembunyikan fail fail foldel anda. Jika anda terkena virus ini jangan mudah memformat fail anda kerana sebenarnya ianya boleh di atasi dengan mudah iaitu melalui edit DOS atau melalui software tertentu


Cara buang mengunakan DOS arahan CMD
  1. Buka Command Prompt melalui Start -> All program -> Accessories -> Command Prompt.atau dengan membuka menu RUN dan ketikkan cmd lalu klik OK/tekan ENTER
  2. Anda cari  dahulu dimana letak shortcut yang ingin kita hapus,misalnya ada di drive F,
     ketikkan attrib -h -r -s /s /d w:\*.*
  3. Tekan enter.
  4. Cek flashdisk anda,Sekarang anda cuba hapus satu persatu atau seluruhnya.fail yang di jangkiti

    RUJUKAN ARAHAN


    -R    adalah perintah untuk menghilangkan mode Read Only
    -A    perintah untuk menghilangkan mode Archive
    -S     perintah untuk menghilangkan mode System
    -H    perintah untuk menghilangkan mode Hidden
    DEL perintah untuk menghapus file


 Mengunakan antivirus khas
Mengunakan Antivirus sangatlah mudah apa yang penting anda kena download dahulu antivirus tersebut dan RUN pada komputer anda antara nya adalah 

Shortcur Remover
Boleh di gunakan tetapi selalunya virus yang di buang akan kembali semula. 
 
Smadav2013
Boleh membuang terus virus Shotcut ini dari PC atau Tumb Drive anda

 

No comments:

Post a Comment