Tuesday, June 17, 2014

Nak tahu tarikh lahir anda dalam bulan Islam ( Hijrah)

Kita cuma tahu hafal dan sambut tarikh lahir kita dalam tahun masihi sahaja tetapi saya yakin banyak yang tak boleh menjawabnya apabila di tanyakan tarikh tepat kelahiranya dalam tahun Islam atau Hijrah. Kerana kita hanya mengunakan tahun hijrah pada bulan bulan tertentu sahaja seperti semasa bulan Romadhan dan Syawal atau bulan Zulhijjah atau bulan Haji sahaja .

Seperti saya bulan kelahiran mengikut kalendar Islam adalah  pada hari khamis 10 Syawal  tahun 1382 Hijrah. Saya baru tahu dengan pasti kelahiran saya adalah pada bulan Syawal iaitu setiap kali sambutan Hari Raya Aidilfitri . Sepatutnya saya menyambut hari jadi saya pada setiap kali hariraya yang ke 10 tentu sahaj meriahkan sebab masih dalam bulan Syawal dan kuih muih banyak lagi pada masa tu. Ini bertepatan lah dari cerita ayah saya bahawa nama saya di ambil dari Johan Qari musabaqah Al quran tahun 1963 iaitu Ismail Hashim . Cuma yang saya pelik kenapa Hashim tidak Ismail . Untuk pengetahuan anda musabaqah Al quran pada masa itu di buat pada malam 10 terakhir Romadhan. Tidak seperti sekarang di buat lebih awal iaitu dalam bulan Syaaban ,



Tapi malang doktorin kita menyambut harijadi pada bulan Masehi telah di ajar dari sejak kecil dengan tiupan lilin kekal hingga sekarang . Cuma kebelakangan ini saya nampak ada perubahan dengan bacaan doa tetapi tarikhnya masih kekal dengan bulan Masehi.

Untuk tujuan semakan kepada yang anda berminat nak tahu harijadi anda dalam bulan islam ( Hijrah) Sila rujuk di Kakulator Falak  yang di sediakan oleh pengedali blog (al-athfar.blogspot.com) anda akan dapat jawapannya  dengan tepat termasuk umur anda dalam hitungan hari tahun dan bulan  lengkap.


Kredit to : http://al-athfar.blogspot.com/

5 comments:

  1. Nur ain,hari jadi sye 14/11/2002 mksud hari jadi sye...sye lahir wktu pkl 6:30 10 syawal 1423..huhu

    ReplyDelete
  2. Nur ain,hari jadi sye 14/11/2002 mksud hari jadi sye...sye lahir wktu pkl 6:30 10 syawal 1423..huhu

    ReplyDelete
  3. Saya pun baru tahu saya lahir pada 10 Syawal

    ReplyDelete