Tuesday, March 11, 2014

Cara tutup komputer apabila komputer atau laptop anda tiba tiba jem, sangkut (hang)

Kesalahan atau kekerapan menutup komputer anda tanpa mengikut peraturan akan mengakibatkan Hard Disk anda Crash atau tercalar . Kesalahan menutup komputer tanpa peraturan ini secara berterusan  akan mengakibatkan terjadinya Bad Sector pada Hard Disk anda dan akhir sekali Hard Disk anda mengalami kegagalan secara total. atau orang pangil HD "Kong"

Selalunya anda tidak menghadapi masalah untuk menutup komputer mengikut apa yang di syorkan iaitu hanya menekan pada butang taskbar Shut down dan komputer anda akan tutup sendiri selepas beberapa saat. Tapi yang menjadi masalah besar ialah apabila komputer anda jem atau "Hang" tentu sahaja anda tak boleh menutupnya secara biasa lalu anda mengambil keputusan memutuskan power terus pada suis plug atau mencabut baterinya laptop anda  kan. Inilah puncanya Hard Disk komputer anda mudah "Kong" atau rosak. 

Sebenarnya ada satu cara lagi untuk anda menutup komputer anda secara biasa apabila komputer anda jem iaitu dengan cara menekan pada butang power atau ON/OF komputer anda tanpa lepas selama 10 saat atau sehingga komputer anda OF sendiri. Cara menutup begini akan menyelamatkan Hard Disk anda dari acaman tercalar atau crash. Bagi desktop yang mempunyai butang reset anda di galakan menekan butang reset sahaja bila komputer anda jem. Jika dia masih berdegil juga barulah anda mengunakan kaedah menekan butang power selama 10 saat tadi.... Cubalah


Lihat gambar butang ON/OF atau power yang perlu anda tekan apabila komputer anda jem

5 comments:

  1. Tq...bru sya cba...laptop sya tiba2 jem tdi...sya cba cra ni...akhirnya oky semula...tq...

    ReplyDelete
  2. Tq...berkesan sangat cra ni..sya bru dh cba...laptop sya tba2 jem...jd sya cba cra ni...dpt jga akhirnya..tq

    ReplyDelete
  3. Thanks.. Saya pun panik tadi lptop tiba-tiba jem skarg da boleh off dan sdah boleh on;)

    ReplyDelete
  4. TenQ sahabat kerana kongsi masalah

    ReplyDelete