Thursday, May 19, 2011

Beza CD. DVD, DVD-R, DVD+R, Image CD. ISO CD dan data CD

Empat format burn yang perlu difahami

Anda burn CD tapi tak berapa faham masuk cd dan klik perkataan burn. akhirnya tak boleh pula dibaca pada CD ROM kenapa

Jadi, saya ingin kongsikan dengan anda, yang sebenarnya ada 4 kategori utama format ‘burn’, iaitu
Data CD
Audio CD
Videos/Pictures CD
Image CD
Buat pilihan format CD yang sebenarnya semasa proses BURN



Apa itu Data CD?

Anda ingin burn fail ke dalam CD, yang akan digunakan di komputer sahaja. Contohnya, anda ingin backup fail-fail kerja anda seperti fail Word, Excel dan lain-lain.

Apa itu Audio CD?

Anda ingin burn CD untuk dimainkan pada pemain MP3 atau CD Audio, contohnya pada radio kereta anda. Juga boleh dibaca dengan komputer anda.

Apa itu Videos/Pictures CD?

Anda ingin burn movie atau gambar-gambar untuk dimainkan pada pemain VCD. Juga boleh dimainkan pada komputer anda.

Apa itu Image CD?

Anda ingin burn fail yang berformat .iso ke dalam CD. Fail ISO ini boleh jadi data CD, Audio CD atau Video/Pictures CD. Fail ISO atau Image fail adalah satu proses yang menukarkan keseluruhan isi CD kepada satu fail sahaja.


Apakah itu ISO dan Disk Image?

Jika anda tidak biasa dengan istilah ‘Disk Image’, ia adalah satu salinan CD atau DVD dalam bentuk fail. Disk image ini biasanya terdapat dalam bentuk .ISO. Format – format yang lain termasuklah juga .IMG, .DMG, dan .NRG. Oleh kerana ISO ini hanyalah merupakan satu fail, untuk menggunakannya anda haruslah burn fail ISO tersebut, iaitu memasukkannya ke dalam CD atau DVD. Anda juga boleh menggunakan CD Emulator seperti Alcohol 120% atau Daemon untuk menggunakan fail ISO tanpa perlu burn ke dalam CD/DVD


Anda boleh menggunakan aplikasi seperti LCISO Creator bagi mengeluarkan fail ISO dari CD/DVD yang asli. Untuk burn fail ISO ke dalam CD/DVD pula, gunakan aplikasi percuma ImgBurn (aplikasi komersial untuk burn CD adalah seperti Nero).

Apakah kelebihan menggunakan CD Emulator? Dengan CD Emulator, anda boleh ‘menipu’ komputer dengan memasang fail ISO anda pada satu drive maya. Dengan cara ini, anda tidak perlu burn fail ISO tersebut dan boleh terus menggunakannya.

Perbezaan Antara DVD-R dengan DVD+R

belilah DVD yang mana-mana pun yang bersesuaian dengan player anda. Ada yang berpendapat DVD-R sesuai untuk rekod movie dan lagu, manakala DVD+R sesuai untuk diburn data-data kerana ia tidak mudah rosak.

1 comment: