Thursday, May 15, 2014

Bateri Laptop cepat "Kong" salah siapa?

Banyak sungguh orang bertanya saya tentang cara penjagaan bateri laptop "bagaimana caranya bagi menjaga bateri laptop agar tahan lama dan tidak mudah rosak
Saya tidak pasti sangat bagaimana sebaiknya menjaga bateri laptop anda , tetapi  pernah saya menulis mengenai masalah ini dengan tajuk;(Punca bateri Lap Top cepat kong (habis hayat ,kuasa atau rosak

Memang agak sukar untuk mengikuti semua langkah yang saya senaraikan dala tulisan itu tanpa ada sebarang bantuan atau petunjuk bagi memastikanya benar benar berkesan. Namun dari pengamatan saya cara pengunaannya lah yang akan menentukan hayat bateri tersebut.

Mengecas bateri secara berterusan adalah pemusnah no 1 bagi hayat bateri anda, sebaiknya pastikan anda menghentikan pengecasan bateri anda sebaik sahaja ianya penuh dan mulakan pula kerja cas selepas ianya betul betul habis. Ada orang salah angap dengan mencabut bateri dan tidak mengunakanya langsung juga akan mengakibatkan bateri anda kong, jadi sebaik baiknya biarkan dia didalam laptop anda dan selepas penuh kerja cas tutup suis plug dan gunakan kuasa bateri sahaja dan ulanginya lah begitu seterusnya.

Amalan yang begini akan mengekalkan kuasa bateri anda sampai bertahun tahun seperti bateri netbook saya telah melebihi 5 tahun tapi masih mengekalkan kuasanya hampir 80% dari kuasa asal semasa mula mula di beli. Membiarkan bateri anda di sambung dan di cas secara berterusan akan memngakibatkan bateri anda mati. Jika ini terjadi anda kena cabut bateri anda dan hanya mengunakan chager kerana di kuatiri kesan bateri mati merebak kepada chager anda

Jadi berbalik kepada soalan "Bateri Laptop cepat "Kong" salah siapa?" anda boleh fikirkan sendiri selepas membaca artikel ini

No comments:

Post a Comment