Wednesday, May 21, 2014

Prosesor mana pilihan Anda INTEL atau AMD

Sebenarnya banyak yang bertanya kepada saya apakah prosesor pilihan yang terbaik antara keluaran INTEL  dan AMD .Pilehan jenis prosesor inilah akan menentukan harga sesebuah komputer . Namun bagi pengemar Intel pihak pengeluar ada membuat pilihan bagi yang ingin harga prosesor yang agak murah dengan pilihan Intel Celeron dan bagi prosesor AMD pula ianya agak murah dari prosesor keluaran Intel walaupun  mempunyai keupayaan yang hampir sama.

Terus terang saya katakan semenjak saya menjual komputer setakat ini saya tidak pernah sekalipun memilih prosesor dari keluaran AMD walaupun komputer yang di pasang dengan prosesor jenis ini lebih murah.
Namun saya di fahamkan prosesor AMD sangat di sukai oleh pengusaha cyber cafe kerana selain dari murah ia sangat baik untuk melancarkan Games. Dibawah ini saya senaraikan beberapa kelebihan dan kekurangan kedua dua prosesor ini untuk memudahkan anda membuat pilihan.


PROSESOR INTEL




Kelebihan Processor Intel :

  • Dapat menghasilkan suara/audio yang baik.
  • Prestasi prosesor Intel  merupakan yang terbaik.
  • Dapat mengawal suhu frekuensinya secara otomatis.\
  • Prosesor pilihan ramai
Kekurangan Processor Intel :

  • Harga mahal.
  • Kualiti grafik 3D / penggunaan bermain game agak kurang



PROSESOR AMD







Kelebihan Prosessor AMD :

  • Penghasilan  grafik unggul dibandingkan procesor lain dipasaran.
  • Harga lebih murah daripada Intel.
  • Memiliki teknologi EVP untu mengesan virus

Kekurangan Prosesor AMD :

  • Cepat panas
  • Ada beberapa aplikasi dan game tidak berfungsi dengan  AMD.
  • Orang kurang meminati prosesor dari AMD

No comments:

Post a Comment