Sunday, May 18, 2014

Fail dan folder dalam Thumdrive atau USB Flashdisk tiba tiba hilang

Kebelakangan ini banyak pula orang yang menemui saya supaya mengembalikan fail dalam thumbdrive dia tiba tiba hilang tanpa sebab dan mengakibatkan dia kehilangan data mustahak yang sangat di perlukan. Ada yang putus asa terus format thumdrive mereka dan data hilang terus dari pandangan.

Jika anda mengalami masalah ini ianya sebenarnya berpunca dari satu serangan virus yang melenyapkan fail atau folder data anda padahal sebenarnya data itu masih ujud seperti asal. Fail yang telah di sembunyikan secara superhidden tiadaklah boleh di kembalikan dengan cara fail yang di sembunyikan secara biasa. Bagi memastikanya samada fail itu masih ujud adalah dengan cara  anda melihat kembali jumlah muatan fail dalam USB anda dengan mengunakan explorer dan meklik di bahagian propeties. Keujudan used space (warna biru) yang banyak menandakan fail anda sebenarnya masih ujud tapi telah di sembunyikan secara superhidden dari mata anda oleh virus tersebut.



Untuk mendapatkan semula fail tersebut kemahiran  mengunakan perisian DOS dalam commad black screen sangat sangat lah di perlukan.Anda kena mengembalikan atttrib asal fail anda yang telah di ubah oleh virus tersebut secara superhidden mengunakan arahan DOS. Terlebih dahulu anda kena masuk ke format CMD dengan menaip cmd apa ruangan search program and file  . Apabila  muncul black srenn commad prompt pada komputer anda  ikuti langkah berikut bagi mengembalikan fail anda;

  1. Masukkan thumbdrive anda, lihat Drive Letter device tersebut di My Computer. Contoh – (H:)
  2. Buka Command Prompt dan cari drive H: (USB di drive H  pada komputer saya)
  3. Masukkan Command ini : attrib -s -h -r H:/*.* /s /d
  4. Tekan Enter, tunggu sehingga Command tersebut Execute
    Kalau tak faham lihat gambar black screen di bawah


Buka thumbdrive  anda dan lihat adakah kesemua fail telah di kembalikanSelepas semua fail anda ujud dan  di kembalikan scan dan hapuskan virus yang ujud di thumdrive andajika anda tidak mahir dengan DOS jumpalah mereka yang mahir mengenainya.

No comments:

Post a Comment