Saturday, December 20, 2014

Kenapa baiki komputer atau lap top lama lebih mahal

Masalah utama saya dalam membaiki komputer adalah bila pelangan saya membawa sebuah komputer lama untuk dibaiki. Bagi yang tak memahami teknologi komputer mereka berangapan semua komputer adalah sama . Tapi sebenarnya dalam teknologi komputer masa 6 bulan sudah memadai untuk komputer itu akan menjadi bahan sejarah . Teknologi komputer amat pantas bergerak dan meningalkan yang lama di muzium.


Ada diantara komputer yang di hantar masih boleh di baiki jika taraf ketingalannya tidak terlalu jauh berbanding versi terbaru yang di keluarkan. Ketingalanya bukan sahaja di ukur dari pembaharuan OS malah lebih ketara pada perangkat hadware yang di milikinya. Contoh paling senang adalah masih ada yang mengunakan Window ME atau XP sedangkan kehendak OS sekarang adalah Windows 8 malah telah di ura urakan akan muncul Windows 10.  Kita baru sahaja nak mula mesra dengan Windows 8 akan muncul pula Windows 10. Lihatlah bagaimana OS bergerak kedepan malah untuk seiring dengan pegerakan ini Hadware komputer juga bergerak pantas agar seiring denganya perekembangan OS.

Disini saya bandingkanVersion Windows XP dengan Windows 8.1 dan hadware yang di bawanya.

Versi Lama                                                      Version   Terbaru
Windos XP                                                     Windows 8,1
RAM 256 MB  - 1G                                       RAM 2 GB -8 GB
HD IDE  80 G -160 G                                     HD SATA  1 TB- 2TB
Prosesor Pentium3 -P4                                     Prosesor I3 ,I5& I7
32 bit                                                               32 & 64 bit


Itu hanya sedikit dari perbandingan OS dan Hadware yang saya tunjukan , sebenarnya ada pelbagai lagi perbezaan teknikal yang boleh anda lihat jika anda memahami komputer. Disini saya hanya membandingkan version lama Windos XP tidak pada window yang lebih lama seperti Windows 3.11 atau lebih rendah dari itu

Berbalik kepada soalan utama kenapa kos untuk membaiki komputer lama lebih mahal dari yang baru?
Jawapannya adalah di sebabkan  oleh amat susah untuk mendapat barang ganti bagi komputer lama tersebut malah mungkin sudah tidak ada lagi di pasaran. Contoh paling mudah adalah amat susah bagi mendapatkan alatganti HD dari jenis IDE berbanding HD SATA begitu juga bagi mendapatkan RAM dari jenis SDRAM berbanding DDR RAM malah dalam version DDR sahaja  pun amat susah bagi mendapat kan RAM generasi DDR1 dan DDR2 berbanding DDR3.Jika ada pun harganya sangat mahal.

Sebab itulah jika ada yang membawa laptop zaman Fiaun saya syorkan di simpan sahaja sebagai perhiasan kerana kos membaikinya membolehkan anda membeli sebuah laptop baru. Tapi jika anda sangup membayarnya saya akan usahakan membaikinya, itupun bergantung kepada jika saya boleh mendapatkan barang gantinyadi pasaran.



No comments:

Post a Comment