Tuesday, May 24, 2011

Letak password pada thumb drive peribadi anda

Ada ketika anda tak mahu ada orang lain menceroboh masuk ke thum drive anda kerana mungkin ada document yang anda nak rahsiakan dari orang lain. Dimasa ini lah anda fikir bukankah lebih baik kalau boleh diletakkan pasword pada thumb drive tersebut ,Lihat ralat yang di berikan pada thum drive saya bila saya nak mengunakannya, anda memerlukan pasword untuk masuk kedalam thum drive saya . Bagaimana nak buatnya

Ikuti cara berikut (untuk penguna windows 7 sahaja)

1. Masukkan Thumb Drive anda ke USB port komputer anda
2. Seterusnya right klik pilih tun on bitlocker
3. Satu tetingkap bitlocker akan keluar
4. Klik use a password to lock drive
5. Isikan pasword kegemran anda
6. Tekan Nex
7. Anda di minta menyimpan pasword anda atau di print sahaja dan tekan Nex
8. Dan akhir sekali tekan start Encrypting
9. Proses Encrypting akan bermula dari 1% hingga akhir
10. Siap
11 . Selepas ini thumb drive anda akan meminta password setiap kali anda ingin mengunakanya

Saya nasihatkan anda mengunakan thum drive 4GB kebawah sahaja kerana kalau besar sangat proses encrypting nya sangat lama
Cubalah
Bagi penguna windows XP dan Vista kebawah nanti saya akan tunjukan caranya itupun jika ada permintaan









1 comment: