Friday, June 17, 2011

Kegilaan Komputer tablet bermula

Dari komputer Desktop , laptop , netbook , Handheld komputer (PDA) ke komputer tablet. Dari sebesar besar komputer ke sekecil kecil komputer, Walaupun komputer dulu besar besar tapi sebenarnya berkuasa kecil dan teknologi terkini komputer semakin kecil tapi kuasanya semakin besar. Teknologi akan terus bergerak kita tidak tahu apa lagi yang akan terjadi kepada komputer di masa depan. Lihat perbezaan mereka secara ringkas


Komputer desktop
Komputer desktop direka untuk kegunaan di meja atau meja. biasanya lebih besar dan lebih kuat daripada jenis yang lain daripada komputer peribadi. Desktop komputer terdiri daripada bahagian-bahagian berasingan. Komponen utama, disebut unit sistem, biasanya berbentuk persegi panjang yang duduk di atas atau di bawah meja (CPU). Komponen yang lain, seperti monitor, mouse, dan keyboard, disambungkan ke unit sistem.


 Laptop komputer
komputer mobile PC Laptop ringan dengan skrin nipis. sering disebut komputer notebook kerana saiznya yang kecil. Laptop dapat beroperasi pada bateri, sehingga anda dapat membawa mereka di mana sahaja. Tidak seperti desktop, laptop menggabungkan CPU, paparan, dan keyboard menjadi satu. Laptop pada masa sekarang dikategorikan kepada 2 iaitu laptop dan notebook.. beza diantara dua ini ialah skrin laptop bersaiz 14” dan lebih manakala notebook bersaiz 10 inci ..notebook biasanya digunakan untuk tujuan ringan seperti melakukan tugas pejabat seperti kerja menaip.



Handheld komputer
Handheld komputer, juga disebut personal digital assistant (PDA), adalah komputer bertenaga bateri, cukup kecil untuk dibawa hampir di mana sahaja. Walaupun tidak sehebat desktop atau laptop, handheld berguna untuk penjadualan janji, menyimpan alamat dan nombor telefon, dan bermain game.dan ada sesetengah memiliki kemampuan yang lebih maju, seperti membuat panggilan telefon atau mengakses Internet. mempunyai skrin sentuh yang boleh digunakan dengan jari atau stylus (alat menunjuk pena berbentuk).


Tablet PC
Tablet PC adalah PC mobile yang menggabungkan ciri-ciri dari laptop dan handheld. Seperti laptop, ia kuat dan mempunyai built-in paparan. Seperti handheld, mereka membolehkan anda untuk menulis nota atau menggambar gambar pada skrin, biasanya dengan butan keyboard bukan stylus. ia juga boleh menukar tulisan tangan anda menjadi teks yang ditaip. Beberapa PC Tablet adalah "convertible" dengan layar yang memainkan dan terbentang untuk mendedahkan keyboard di bawahnya.

Jenis komputer tablet yang popolor di pasaran malaysia sekarang adalah Ipad  dan samsung galaxy tab


No comments:

Post a Comment