Tuesday, September 20, 2011

Masalah berkaitan streamyx

Dalam hal merepair komputer ni memang dah jadi kerja harian saya, tapi perkara yang paling saya tak suka ialah kalau ada orang meminta saya pergi ke rumah mereka  kerana nak meminta saya tengok hal hal berkaitan masalah streamyx di rumah mereka samada tak berfungsi lembab atau mati terus.

Dari pengalaman sayalah kalau berkaitan streamyx ni kita kena menguji kesemua masalah ini dari pertama ke akhir (A-Z). ini yang memeningkan kepala saya, kerana saya kena pastikan satu persatu.

1. Adakah internet kad atau fungsi network pada komputer dia masih berfungsi baik untuk desktop atau lap  top maupun netbook
2. Adakah taliannya internet di rumahnya mereka masih ok dan berfungsi dengan baik
3. Adakah setting streamyx yang di buat mereka betul atau telah di ubah
4. Adakah orang lain dah kerodek terlebih dahulu baru panggil saya  (ni paling leceh)

Saya kena pastikah ke empat  ini betul barulah saya dapat pastikan apakah puncanya. jadi bagaimana saya nak pastikan semua ini agar pemergian saya kerumah mereka tidak menjadi sia sia.

1. Selalunya saya bawa lap top saya sendiri yang tentu berfungsi dan saya gunakanya di rumah yang terlibat, jika ianya terus boleh berinternet tahulah saya kad internet mereka yang tak berfungsi. atau setup untuk internetnya sudah berubah. atau dah ada yang lebih pandai dok kerodek sampai jahanam

2. Jika pada laptop saya juga tak berfungsi saya cuba set semula setting streamyx nya mungkin ada beberapa kesilapan asas yang di buat

3, Jika proses setting streamyx juga tidak membawa kesan ini bermakna taliannya ada masalah, saya syorkan mereka memangil TM untuk selesaikan masalah talian ni, kerana dari pengalaman saya dah 3 orang hadapi masalah talian rosak sampai berejam saya nak buat takan menjadi.


dari pengalaman saya lah  masalah 1 , 2 dan 4 boleh saya atasi dan selesaikan dengan sendiri sahaja  tapi bagi masalah ke 3 kena  panggil TM lah selesaikan .takan saya nak panjat tiang tel tu pula.. kerana pernah salah satu rumah tu masalanya hanyalah talian penyambung dari tiang tu longgar sahaja yang mengakibatkan sebulan dia tak boleh berinternet.

akan datang saya akan cerita macamana nak atasi kalau lupa password streamyx




3 comments:

  1. macam mana lak kalo dalam satu umah tue, xsume leh connect internet? tetiba je jadik, xde usik pape pon

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anda perlu tutup dalam 10 minit dan hidupkan kembali streamyx anda

      Delete
  2. Anda perlu tutup dalam 10 minit dan hidupkan kembali streamyx anda

    ReplyDelete