Wednesday, August 14, 2013

kerosakan pada MBR sukar nak di mengertikan

Apabila orang menghantar Komputer kepada saya semua korosakan fizikal amat mudah di perbaiki dan mudah di beri keterangan kepada mereka apa apa yang perlu di ganti atau di baiki, Tetapi jika komputer itu hanya mengalami kegagalan MBR (Master Boot Record) amat sukar bagi saya menerangkan kepada mereka bagaimana bentuk kerosakan tersebut. Kegagalan seluruh HD lebih memudahkan kerja saya berbanding jika ianya hanya mengalami kerosakan pada MBR HD tersebut. Kerana pada zahirnya komputer masih boleh di boot tetapi mengambil masa yang lama untuk masuk atau tersangkut di bahagian bahagian tertentu sahaja.



Angapan pada penguna ianya tak mengalami kerosakan serius hanya sekadar kerosakan OS sahaja. inilah memeningkan kepala saya untuk memahamkan mereka sebenarnya MBR HD tersebut sudah rosak .ianya  mungkin masih boleh dibaiki dengan software tertentu tapi tiada jaminan ianya akan kekal bertahan seperti asal.Namun begitu ada juga HD tertentu masih boleh di gunakan untuk beberapa jangkamasa tertentu.

Mari kita memahami apa itu MBR

 MBR  merupakan singkatan dari Master Boot Record yang dibuat secara otomatik ketika anda membuat partision pertama diharddisk.
MBR adalah struktur data yang sangat penting yang berisi tabel partision dan sejumlah kode executable (EXE) untuk keperluan boot start )

 MBR terletak di sector pertama HD anda

Punca kerosakan MBR

1. komputer terpadam  secara paksa  yang disebapkan oleh eletrik terputus. 
2. Sering memadam komputer/laptop secara melulu tanpa mengikut aturan
3. Peng installan OS (oprating System)yang di hentikan tiba tiba
4. Kemasukan Virus
5. Sektor utama HD anda tercalar atau Crash (terjadi Bad Sector)

Pada asasnya FDISK boleh memasang semula MBR ke komputer anda tetapi jika sector utama tempat penulisan MBR anda rosak pengantian HD baru adalah jalan terbaiknya kerana pembaikan mengunakan Low Lever format atau sebarang software pembaikan belum pasti memberikan keputusan 100% masalah MBR anda selesai

No comments:

Post a Comment