Tuesday, January 25, 2011

Jenis jenis Operating System komputer

Sesebuah komputer akan hanya berfungsi dengan adanya Operating System , Kita mungkin hanya pernah mendengar  2 atau 3 OS utama yang ada di dunia seperti Windows, Linux dan Mac sebenarnya ada beberapa lagi OS yang kita tidak tahu malah mungkin tidak pernah mencuba nya pun . Kerana selama ini kita hanya mengenali  OS Windows dengan siri siri windows nya  dan ada  juga sedikit yang tahu  dan mengunakan OS Linux. dengan version version tertentu seperti ubuntu dan sebagainya.




Terus terang saya katakan saya hanya mengunakan siri windows sejak dulu sehingga sekarang dari windows 3.0 sehingga  windows 7 dan pernah mencuba siri Linux semasa belajar Tecnitions komputer di EDI dahulu. Ternyata saya lebih selesa mengunakan Windows OS berbanding Linux, Sebelum ujud window 2.0 ,3.0 3.11 saya juga pernah mengunakan DOS ,DOSHELL dan D
di bawah saya senaraikan OS sistem yang ujud di dunia ini mengikut rangking penggunaanya
Jenis jenis OS utama dunia
1. Windows
2. Linux
3. Mac os
4. Unix
5. Dos
6. Solaris
7. Free Bsd
 Semua OS diatas mempunyai logonya tersendiri untuk melihatnya kunjungi facebook Komputer dan anda sales and services

No comments:

Post a Comment