Monday, January 24, 2011

Hard Disk ATA atau SATA

Sekarang ni kalau kita nak beli Hard Disk baru atau nak menukar nya kerana rosak kita kekedai dan 2 soalan akan ditanya pada kita samada Hard Disk kita itu jenis ATA atau SATA, Jangan tersalah beli anda tidak boleh memasangnya jika anda tersalah beli.

Selalunya jika komputer anda jenis lama ianya selalu mengunakan HD ATA atau dengan kata lain ianya mengunakan kabel IDE untuk menyambunnya sedangkan jika komputer anda jenis generasi terbaru ianya mengunakan serial kabel yang lebih kecil dan laju. Sila rujuk pada Komputer dan anda Sales and Services untuk mendapat gambaran yang lebih jelas.


Satu lagi membezakan HD ATA dan SATA ialah muatan HD tersebut selalunya HD ATA hanya berkemampuan 160 GB sahaja sedangkan HD SATA boleh melebihi  muatan1 TB (terabyte)

Ada juna sesetengah mother board akan mendukong kedua dua jenis  ATA dan SATA jika ini berlaku tidaklah susah bagi anda untuk membelinya. Satu sahaja masalah HD SATA ialah ianya tidak mendukong OS sistem Windos XP 2 kebawah dan anda tak mungkin boleh meng Install windows tersebut ke komputer anda sekiranya anda tidak memiliki kemahiran berbuat dememikian kerana anda terpaksa mencari software untuk SATA surport terlebih dahulu barulah komputer anda dapat mengenali HD yang anda masukan.


Jika berlaku demikian carilah yang mahir atau hubungi saya di facebook

No comments:

Post a Comment